De Danseglade


PK WEB

PK jubilerer: 15 år med mye moro og hardt arbeid

På forsiden akkurat nå

PK har lang fartstid fra han ble profesjonell musiker med Vikings tilbake i 1979. Men hoppet av i 1982 og hoppet på karusellen igjen rundt tusenårsskiftet. Det var nok mange i «the establishment» som stusset og hevet øyenbrynene over at TV2 hadde kjøpt PK sin idè om en TV-serie på en «ukjent» artist om hvordan man starter et danseorkester. Serien ble en suksess og plateselskapet Tylden & Co ble med på reisen.

Går egne veier

PK har hele tiden markert seg med å gå sine egne og gjerne nye veier, tilpasse seg tid og sted og samtidig forsøkt å bearbeide sitt eget særpreg og han har meninger om det meste. De fleste som er glad i sjangeren kjenner sikkert varemerket til PK, «en kvadratmeter» hatt og diverse jakker og vester han ikler seg med. Og PK reiser ikke rundt bare med orkesteret sitt, han opptrer også i alle himmelretninger som «PK».

– Det er et enklere format, som gir tilgang i markeder hvor et stort orkester ikke passer inn eller blir for dyrt. Selv om artisteriet noen ganger kan bli satt på prøve er det viktig å være fleksibel forteller PK.

Opptatt av tekstene

Når vi snakker med PK selv, kan vi ikke komme utenom hans forkjærlighet for å skrive, og når vi spør han om hva det er som inspirerer han til å ta pennen fatt er svaret først litt avventende, han drar seg gjennom en forøvrig ganske så «nedstrippet hearcut», før han tar sats og forteller om hvor viktig han synes det er å ta alle delene av en låt på alvor.

Nå kjenner undertegnede PK så godt og vet at nå er han ikke til å stoppe… Han starter med å fortelle om alle låtene han ble lesset ned med fra svensker som viste en utrolig kapasitet med å produsere dansbare melodier og som de effektivt distribuerte til norske band for at de også skulle bli innspilt i Norge i tillegg til i broderlandet.

– Kvaliteten på disse demoene var i tillegg ofte skikkelig gode og jeg lyttet ivrig og lot meg inspirere av dette. Men etter hvert merket jeg at det for mye av det som jeg mottok av tekster ble litt for likt og tannløst. Etter hvert lærte jeg mye av William Kristoffersen, som jevnt og trutt produserte gode melodier med sterke tekster som folk i tillegg til å danse også sang ivrig til. Tekst er viktig!

Dette ble den inspirasjonen som PK i praksis trengte for å tørre å ta sin egen penn fatt, og siden da har han 200 innspilte låter. Trond Ihle var en av de som PK jobbet nært sammen med på melodibiten helt i starten av skrivekarrieren og han har mye godt å si om denne karen fra Nes på Romerike.

Særpreg

– Jeg etterstrebet særpreget, noe som ble tydligere og bedre ved å bruke dialekten som en av pilarene når jeg skrev skriver.

PK bruker mye tid på å finne historier å fortelle som ikke bare handler om «rosebusker og grønne grinder». Samtidig som en plate skal være variert i takt og tone, skal også historiene som fortelles være minst mulig like. PK tror at på tross av en mektig konkurranse opp gjennom årene, har han alikevel har greidd å overleve i og markert seg i en tøff bransje.

Spotify

En innfallsvinkel som den nye tiden viser er mulighetene som ligger i bruken av Spotify. Dette digitale mediet er en nesten perfekt «spørreundersøkelse» på hva folk uoppfordret bruker av musikk. Statistikken her viser antall avspillinger og følgere, noe som gjør at PK & DanseFolket ligger ser at de ligger godt an blant norske orkestre. Her har også arrangørene fått et fantastisk og reellt statistisk redskap å bruke for å overprøve bookingselskapenes argumenter for at en arrangør skal benytte nettopp sine artister. En forretnings-fordel som arrangørene aldri tidligere har hatt.

Flere formater

Fordelen av å lage sine egne låter gir også muligheter til å tilpasse seg sesonger, type arrangører osv, ved å benytte det innspilte materialet, uten at mulighetene til å opptre på mindre steder, på andre siden av jordkloden ikke hviler på å ha med seg et helt orkester. Anledningene dette har gitt, har tatt PK rundt om i hele verden fra Thailand i Øst, til Spania i sør og da gjerne sammen med Odd Arne Sørensen, Tommy Michelsen, Rune Rudberg, Tore Halvorsen for å nevne noen.

Fleksibiliteten som ligger i å kunne presentere sine låter i et mindre format er noe som PK også elsker, spesielt om vinteren når markedet hjemme er trangere enn i sommerhalvåret. Da gjelder det å finne segment som opprettholder omsetningen.

– Å drive et 6-mannsorkester i dag er ingen spøk. Konkurransen i markedet er kynisk og hard, og kostnadene har skutt i været. Skal man overleve og samtidig ha råd til å drive og leve av eget orkester på en økonomisk forsvarlig og forutsigbar måte, er man nødt til å være fleksibel, og til syvende og sist er det tilliten fra publikum på låtene som er skrevet som er avgjørende for et godt musikerliv. Det har heller ikke vært noen fordel å komme hverken fra en fjord på Vestlandet eller fra langt nord mot nord for den del og samtidig ville menge seg med «fiffen» på Østlandet, forteller PK.

 

Orkesteret er viktigst.

– Uansett i hvilken form og farge vi presenterer PK-musikk; som PK aleine, som duo eller med DanseFolket, så er det ikke tvil om at det er den gode gammeldagse turen med kompiser i et band som er det som er det morsomste, sier PK.

I sitt 15. år kan PK som eier og driver av PK & DanseFolket, se tilbake på utrolig mange fine, utfordrende og givende opplevelser.

– Vi føler virkelig at all musikken bak PK & DanseFolket aldri har hatt bedre vilkår enn vi har nå, og vi merker dette over alt hvor vi spiller. 15 år med å prøving og feiling har gitt oss en fin aksept hos publikum og vi kan ikke annet enn å si tusen takk til alle vi har møtt opp gjennom årene.

– Til alle som har fulgt oss hele tiden, støttet oss og holdt oss oppe når utfordringene med å få fotfeste nesten har mislykkes. Vi er stolte og glade for de første 15 og ser frem mot de 15 neste årene. Vi er jo egentlig som skårunger å regn mot mange andre, sier PK og ler.

Redaksjon

Saker merket Redaksjon, er enten saker sakset fra De Danseglade, saker levert av eksterne skribenter, eller saker fra redaksjonen.

Les også