De Danseglade


Kylling

DDKokken serverer middelshavskylling

Storås
På forsiden akkurat nå

Vår og sommer er tid for mange krevende mønstringer for dansefolket. Travle mennesker kan lett glemme viktigheten av et sunt og næringsrikt kosthold. Derfor vil jeg minne om at kylling inneholder masse proteiner av høy biologisk verdi, som vi trenger for å bygge og vedlikeholde muskler og vev.

Gledelig er det derfor at kylling (og kalkun) er blitt kjempepopulær mat her til lands. Spesielt gledelig er det at mangfoldet av matoppskrifter, hvor kylling og kalkun er hovedingrediensen, inneholder råvarer som kan være din beste medisin. Enten du vil erkjenne det eller ikke, maten vi putter i oss er vårt viktigste drivstoff. I mange av disse rettene får du en ekstra bonus når du benytter råvarer som tomat, løk, spinat, selleri, druer/rosiner, ulike bønner, honning og ikke å forglemme cashewnøtter og kokosnøtter/kokos. La oss denne gang dvele litt ved fire ingredienser som faktisk betyr mye for «bevegelsesapparatet vårt» og god livsutfoldelse.. Dette må absolutt være rett blanding for oss som liker å danse.

Løk er effektiv mot astma og bronkitt og således et rett valg for åpne luftveier. Vask den i noen minutter og tilsett litt sitron, da blir den mindre skarp. Visste du forresten at løk er ypperlig «å bake» – som bakt potet. Løk bidrar med få kalorier til kostholdet, spesielt når man er opptatt av en intens fysisk aktivitet som for eksempel dans.

Cashewnøtter er en av de mest verdsatte nøttene. Det faktum at de produseres utelukkende i land med tropisk klima, øker verdien og tiltrekningskraften ytterligere. Disse nøttene er spesielt rik på B-vitaminer og mineraler som magnesium, fosfor og sink. Alle disse næringsstoffene er nødvendige for nervesystemer skal fungere på tilfredsstillende vis. Cashewnøtter kan du med fordel tilsette i denne retten.

Følg oss på FACEBOOK

Kokosnøtter er også mye brukt. Her kan du servere både flytende og fast føde. Server for eksempel modent fruktkjøtt a part til denne retten. Det kan spises rått, helt eller raspet, eller ristet som ingrediens. Viste du forresten at kokospalmen ikke gir opp så lett. Den trosser naturkreftene som ingen annen. Den elastiske stammen bøyer seg for de tropiske stormene uten å bli revet opp med roten. Når stormen legger seg, står de slanke trærne ved de tropiske strendene som om ingenting hadde hendt. Kokosnøtten er forunderlig nok i stand til å flyte med havets bølger i hundrevis, ja, til og med tusenvis av kilometer uten å miste spireevnen. Hvor ukuelig livskraftige disse tilsynelatende skjøre kokospalmene er. Kanskje ikke så rart at man allerede i oldtiden omtalte kokospalmen som treet som gir oss alt som er nødvendig for å leve.

Tomaten blir av ernæringseksperter sett på som noe mye mer enn en ingrediens i salater eller sauser. Den helsebringende kraften tomaten utøver på et mangfold av forstyrrelser gjør denne grønnsaken til en allsidig anerkjent «medisinsk» matvare. Tomater som er stuet eller stekt med litt olje er en bedre kilde til det vegetabilske fargestoffet Lykopen. Det er Lykopen som gir tomaten den røde fargen. Dette fargestoffet sies å kunne forebygge nedbrytingen av prostata. Spis tomater! Her har du alt å vinne – intet å tape. I hvert fall om du er en mann.

Denne våren besøkte jeg Vårdansen på Gol. En stor honnør til arrangøren. Her var det mye og glede seg over. «Mellom slagene» tilberedet vi Middelhavskylling med pasta i bobilen. Enn sunn, lett og enkel rett som det tar under 20 minutter å lage.

Noen ganger er det utrolig enkelt å velge sunn middag. I løpet av 20 minutter er denne middelhavskyllingen med pasta klar til servering. Raskt og sunt. Med fritt leide for valg av andre sunne grønnsaker og frukter, kunne retten like gjerne vært titulert som Stillehavskylling.

Følgende ingredienser er standard

2 stk. kyllingfilet, litt salt og pepper, 2 ss. flytende margarin til steking, 1 ½ ss. revet parmesan, 4 stk. grønne oliven, 1 ts. hakket frisk oregano, basilikum- og tomatsaus, 1 stk. løk i båter, 1boks hermetiske tomater, ca. ½ ts. sukker, 1 ss. finhakket frisk basilikum eventuelt oregano.

Her får du oppskriften for 2 voksne

  1. Stek kyllingfiletene i litt flytende margarin i 2 minutter på hver side. Legg på lokk, skru platen ned et trinn, og etterstek i 6 – 8- minutter avhengig av tykkelsen på fileten.
  2. Fres løk og hvitløk i litt olje i en kjele til løken er blank. Tilsett knuste hermetiske tomater (eller friske), litt sukker og basilikum eller oregano. La alt putre i noen minutter. Smak til sausen med salt og pepper.

Server med kokt pasta. Dryss eventuelt litt revet parmesan på toppen og pynt med oliven og oregano. Vil du utforske og overraske deg selv og Din kjære. Prøv selv et utvalg av sunne «bonus» tilsetninger.

Drikke? Server avkjølt vann (isbiter), eller avkjølt Farris, pære- eller eplesider.

VELBEKOMME.
Siste utgave kjøpes her Vi danset til Lasse Stefanz og Dænsebændet på Storefjell

Sven Erik Vesse

Les også