De Danseglade



DDKokken: Salat på alle fat i sommervarmen

Bratthallen h 2017
På forsiden akkurat nå

Abo promo feb 2012 Orkideekspressen utvider rammen for dansegalla i Thailand

I disse lyse tider ønsker mange av oss litt lettere mat. Gode og sunne salater passer utmerket som hovedmåltid en til to ganger i uken. I denne utgaven av DD mat har jeg satt fokus på brødmat, og tilbyr en oppskrift på et fantastisk godt brød som passer til Salat på alle fat. Jeg vil også gi deg en oppskrift på et grovt brød som alternativt brød til denne salaten. Når vi baker brød så baker vi ikke ett brød. Selv baker jeg alltid 5 brød, med i oppskriftene nedenfor er det beregnet 2 brød. For øvrig, her kan du jo bare multiplisere og dividere utfra ditt eget ønske og behov.
Når du velger Salat på alle fat som dagens middag har du gjort et godt valg. Den er rask å tillage og svært lettvint å håndtere. Jeg forutsetter at du baker brødmaten på forhånd, såfremt du ikke benytter brød fra bakeriet. Og har du noen i din familie som føler en økende panikk for bikinisesongen, så er valget av salat og brød et svært godt valg. Du vil bli elsket.
Det sies at mennesket er hva det spiser. Jeg har hele tiden hevdet at mat skaper glede og at man ikke skal si nei til det «usunne». Det «usunne» er mer sosialt, det smaker bedre og anses viktig for vår matglede. Derfor er variasjon viktig. Særlig når vi vet at til motsetning av kjøtt går grønnsaker og frukt langsomt gjennom tynntarmen vår, og gir den tid til å oppta de sunne virkestoffene.
Bildene av Salat på alle fat sier det meste. Bruk gjerne litt ekstra fantasi og tilbered retten på Din måte. Hovedingrediensene skal du allikevel få opplyst her; Du trenger slett ikke være noen gourmetkokk for å lagre lekre salater. Tilsetter du for eksempel kokt skinke, stekte strimler av svinekjøtt eller kald roastbiff, får salaten straks mer preg av middag.
Gresk salat med fetaost og svart oliven er en sommerfrisk klassiker, men tilsetter du stekte biffstrimler blir du skikkelig mett også. De fleste typer kjøttpålegg kan med hell brukes i salater. Prøv for eksempel Che-Ko Pa gourmetsalat, med smak av pastrami, chevre – som er en fransk hvit geitost, koriander, chili og honning.
Serverer du middagssalat med kjøtt, er det også en fin metode for å få både voksne og unger til å spise mer grønnsaker, noe de fleste av oss bør. Pastasalat med skinke, erter og maiskorn bør kunne friste selv de mest kresne unger til å få i seg litt vitaminer.
Drikke til Salat på alle fat
Fruktjuice passer til alle døgnets tider og til alle anledninger. Drikken er oppkvikkende og forfriskende. Allikevel har jeg lyst til å anbefale en *)grønnsakjuice som gir deg mye energi basert på sesongens råvarer. Husk; Det er vår i luften.
Ingredienser: ½ agurk, 1 vårløk, 2 gulerøtter, 1 selleristilk, 1 neve løvetannblader, litt timian og litt salt. Gjør som følger: Press saften ut av agurk, vårløk, gulerøtter, selleri og løvetannblader. Tilsett timian og salt. Bland godt. Server drikken avkjølt.
*) Til grønnsakjuice bør du ha en elektrisk juicepresse, for det krever en del krefter å rive og presse grønnsakene for hånd.
Savner du vin? Valget er ditt. Et fransk ordspråk sier følgende; Et måltid uten vin er som en dag uten solskinn. Eller som Arnulf Øverland har sagt det «Og dog er en time med vinen, den beste min sjel har hatt». Skulle jeg valgt vin til denne retten, ville valgt blitt en edel, hvit burgundervin. Det må bli anbefalingen.
VELBEKOMME

Brødoppskrifter:
Brød med ost og urter (oppskrift for 2 brød)
1 kg hvetemel, 180 g revet Norvegia, 60 g revet parmesan, 4 ts tørr sennep, 4 ss hakket persille, 3 ts salt, 2 pk. gjær, 0,7 l lunket vann, egg til pensling og 4 ss revet ost på toppen før steking. Har du ikke persille så kan du benytte andre urter som du har for hånden.
Slik går du frem: Du blander alt sammen i mikser til deigen er glatt og smidig. Et lite tips: Hold igjen litt av mel mengden slik at du kan justere deigen. Til slutt: Heves til dobbel størrelse. Knas deretter i et par minutter. Dryss mel på bakepapir på en stekeplate og form deigen til to store brød, ca. 15 cm i diameter. Legg klede over og etter hev i 30 minutter. Pensle med egg. Snitt et kryss i overflaten og dryss over revet ost. Stek brødene i ovnen ved ca. 230 grader i 10 minutter. Sett ned temperaturen til 200 grader og stek videre i 20 – 30 minutter til brødene er gyllene og gjennomstekt. Dette brødet er fantastisk godt til salater og pasta. I denne anledning passer det perfekt til Salat på alle fat.
Det grove og ekstra sunne alternativet (oppskrift for 2 brød)
3 kg hvetemel, 0,2 kg havregryn, 0,2 kg sammalt grov hvete, 0,2 kg rugmel, 2 pk tørrgjær, litt Vita hjertegod eller olivenolje, ca. ½ ss salt, litt sukker etter egen smak, ca. 1 liter lunket vann, avhengig av hvilke frø og mel typer som brukes. Denne oppskriften kan variere med for eksempel kli, linfrø, sesam- og valmuefrø eller det som finnes av frø og kornblandinger.
Slik går du frem: Du blander alt sammen i mikser til deigen er glatt og smidig. Heves til dobbel størrelse. Knas deretter i et par minutter. Legg bakepapir på en stekeplate og dryss mel på. Alternativt på et bakebord og legg over på stekeplate. Form deigen til to store brød, ca. 15 cm i diameter. Legg klede over og etter hev i 30 minutter. Pensle med vann. Stek brødet i ovnen ved ca. 230 grader i 10 minutter. Sett ned temperaturen til 200 grader og stek videre i 20 – 30 minutter.

Redaksjon

Saker merket Redaksjon, er enten saker sakset fra De Danseglade, saker levert av eksterne skribenter, eller saker fra redaksjonen.

Les også